Ф.М.Достоєвський "Злочин і кара" - Авторські уроки із світової літератури - Зал засідань - Зал засідань - Вітальня Клубу гуманітарників "Учитель року"
Вівторок, 06.12.2016, 08:46
Вітаю Вас Гість RSS
Вітальня Клубу гуманітаріїв "Вчитель року"

Сайт Всеукраїнської громадської організації «Клуб учасників конкурсу "Вчитель року" в гуманітарних номінаціях»


ГоловнаЗал засіданьРеєстраціяВхід
Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Авторські уроки із світової літератури [10]
Уроки до курсу "Художня культура" [0]
Методична скарбничка [4]
Життя сайту
Пошук
Головна » Статті » Зал засідань » Авторські уроки із світової літератури

Ф.М.Достоєвський "Злочин і кара"

Тема уроку: Біблійні мотиви й числова символіка в романі "Злочин і покарання"

Мета:

        через числову символіку показати всю складність і глибину роману Достоєвського, роль біблійних мотивів у романі "Злочин і покарання”;

        формувати навички самостійної дослідницької роботи;

        прищеплювати уважне ставлення до тексту, виховувати грамотного, думаючого читача.

Форма роботи: групова, індивідуальна

Методи роботи: спостереження, дослідження, "занурення” у текст.

Обладнання: комп’ютери 4-5 , мультимедійна дошка

Орієнтовний план і методи проведення

1.      Перегляд презентації(3 хв).

2.      Представлення теми й результатів уроку (бесіда, 3 хв).

3.      "Мозковий штурм” (5 хв).

4.      Робота в парах  (10 хв).

5.      Навчальний діалог (5 хв - притчі про Лазаря, Марфу)

6.      Спостереження ( 3 хв)

7.      Робота в малих групах (10 хв).

8.      Метод "Займи позицію” (5 хв).

9.      Робота з картиною - висловлювання думок по колу (5хв)

10.  Заключне слово вчителя у вигляді презентації (3 хв).

11.  Мікрофон «Що я взяв з уроку?» (3 хв)

12.  Підсумок уроку, оцінювання результатів уроку (3 хв).

Домашнє завдання (2 хв)

(час визначено орієнтовно, можна провести  урок, вибравши ті завдання, які більш результативні у даному класі)

 

 «Смирись, гордый человек, потрудись, праздный человек»   

    Ф.Достоевский

Какой поэт, какой художник

К тебе не приходил, любя:

Еврей, христианин, безбожник -

Все, все учились у тебя!

И сколько мыслей гениальных

С тобой невидимо слиты:

Сквозь блеск твоих страниц кристальных

Нам светят гениев мечты.

В.Брюсов о Библии

 Хід уроку

  1.  Презентація 1»Без виходу»
  2. Вступне слово вчителя. Повідомлення теми та мети

 (робота з епіграфами)

3.     "Мозковий штурм” після роботи  над смислом назви «Преступление  и наказание». Через що переступили герої твору?

Учні відповідають на запитання, використовуючи Біблійні Заповіді, які учитель роздає кожному учневі або показує на екрані

·         Які християнські цінності порушує Раскольніков? Доведіть свою думку.

1.      Не убий

(Кого вбив ? Альону Дмитрівну, Лізавету, ненароджену дитину, матір помирає від горя, себе як людину)

2.      Не створи собі кумира – створив собі кумира – Наполеона

3.      Відчув себе богом

4.       Не вкради – вкрав гроші та цінні речі

5.      Збрехав

Новий Завіт – порушив найголовнішу заповідь - «Люби ближнього свого»

 Скільки заповідей порушив герой? 

4.      Робота з текстом

Яке значення для людини має число? З давніх давен існували магічні числа. Не обійшлося без них і в літературі. У казках це 3, 7, 11. Сонет  складається з катренів (4) та терцет (3). Дослідіть, які числа вставляє автор у роман і чому? Чи  зв’язані ці числа з Біблією?

(робота в малих групах; кожна група пропонує свій варіант відповіді в   уривках з тексту та пояснює символіку чисел.)

1 група

         В девять часов вечера выложила Соня целковых перед Катериной Ивановной и этим самым принесла себя в жертву ради спасения детей

         Последние  копеек вынесла Соня Мармеладову на похмелье, и он не мог в эту позорную для него минуту не ощущать себя Иудой

         Марфа Петровна выкупила Свидригайлова из долговой ямы за  тысяч, а он предал её (покушался на её жизнь)

В уривку вставляє цифру 30

Чому автор використовує це число? Число 30 зв’язано з притчею, у якій Іуда зрадив Христа за 30 срібних монет.

2 група

  «…он узнал, что завтра, ровно в … часов вечера, Лизаветы, старухиной сестры, не будет дома…»

• Свидригайлов прожил с Марфой Петровной всего  …  лет, но для него они были как …  лет каторги

•  Сон Раскольникова, когда он представляет себя …  мальчиком

• «Им оставалось ещё …  лет. …  лет, только …  лет! В начале своего счастья они оба готовы были смотреть на эти …  лет как на …  дней»

Вставляється цифра 7.

Де ще в романі зустрічається цифра 7? З якою метою її використовує автор?

 Роман має 7 частин: 6 частин й епілог. Рокова година для Раскольнікова – 7 годин вечора. Цифра 7 переслідує Раскольнікова. Теологи називають число 7 святим числом, тому що число 7 – це поєднання числа 3, символізуючого божественний ідеал (Свята трійця) і числа 4 – число світового порядку. Таким чином, число 7 є символом "зв’язку” Бога і людини. Тому, "посилаючи” Раскольнікова на вбивство саме о 7 годині вечора, Достоєвський заздалегідь прирікає його на поразку, тому що герой  хоче розірвати цей зв’язок.

Ось чому, щоб відродити цей зв’язок, щоби знову стати людиною, герой повинен знову пройти через це святе число. В епілозі роману виникає число 7 , але вже не як символ загибелі, а як рятівне число.

3 група

         «В … часов зашли Раскольников с Мармеладовым домой к Катерине Ивановне»

         «Я поздно, … часов есть?» – время прихода Раскольникова к Соне

         После посещения Сони «на другое утро, ровно в … часов, Раскольников вошёл в отделение пристава следственных дел к Порфирию Петровичу»

Вставляється число 11

Число 11 не випадкове. Достоєвський добре пам’ятав євангельську притчу про виноградаря й працівників.

(учні розповідають притчу, якщо діти не знають притчі, учитель зачитує її).

Висновки:

Описуючи зустрічі Раскольникова з Мармеладовим, Сонею й Порфирієм Петровичем об  11 годині, Достоєвський нагадує, що ще не пізно в цю євангельську годину зізнатися й покаятися, стати з останнього, який прийшов об одинадцятій годині,  першим.

4 група

·   Квартира жертвы находится на … этаже здания;

·   Он вошел в эту комнату (… по порядку), тесную и битком набитую публикой -•  полицейская контора расположена  на …  этаже этого же здания

• Раскольников прячет вещи во дворе под камень, где строится … дом;

• убогая комната Мармеладова находится на …  этаже;

• чтение про Лазаря происходит через …  дня после преступления Раскольникова, т.е. через …  дня после его нравственной смерти.

• «А те …  года считаю за время, в которое я был похоронен живой и зарыт в гробу, выход из каторги представлялся мне как светлое пробуждение и воскресение в новую жизнь», - писал Достоевский младшему брату сс як

Вставляється число 4

У романі часто повторюється число 4. Сходи й число 4 зв’язані, тому що сходи ведуть до певного повторюваного рівня висоти – до четвертого.

У кожному випадку це навколишнє оточення відзначає критичний момент психічної еволюції Раскольникова: убивство, пошуки схованки, перша зустріч із Сонею й остаточне визнання.

Висновки: Число 4 має основне значення. Є чотири пори року, чотири Євангелія, чотири сторони світу. От, наприклад, слова Соні: "Стань на перехресті, поклонися всьому світу на всі чотири сторони”.

Читання про Лазаря відбувається через чотири дні після злочину Раскольникова, тобто через чотири дні після його моральної смерті.

Зв’язок між Раскольниковим і Лазарем не переривається протягом усього роману. Кімната Раскольникова вподібнюється труні неодноразово. Під каменем він схоронив награбоване. Слова Христа "відніміть камінь” означають: покайтеся, зізнайтеся у своєму злочині.

Зіставлення з Лазарем розроблено в романі глибоко й послідовно.

5.      Спостереження

По всьому творові автор залишив слова-ключі, які вказують на притчу про Лазаря.

У цитатах вкажіть символічне слово, яке асоціюється з притчею про Лазаря

·         Он вошел к себе, как приговоренный к смерти.

·         ...он лёг на диван, но заснуть уже не мог, а лежал без движения, ничком, уткнув лицо в подушку.

·         "Он лёг на диван и отвернулся к стене в полном изнеможении” - "Он всё время лежал молча, навзничь”…

·         Вдруг послышалось, что в комнате, где была старуха, кто-то был. Он остановился и притих, как мертвый.

·         Раскольников отдал перо, но вместо того, чтоб встать и уйти, положил оба локтя на стол и стиснул руками голову. Точно гвоздь ему вбивали в темя.

·         Раскольников отвечал резко, отрывисто, весь бледный как платок и не опуская воспаленных глаз ….

·         То казалось ему, что около него собирается много народу и хотят его взять и куда-то вынести

·         Сам Раскольников всё время лежал молча, навзничь, и упорно, хотя и без всякой мысли, глядел на вошедшего. Лицо его, отвернувшееся от …цветка на обоях, было чрезвычайно бледно и выражало необыкновенное страдание, как будто он только что перенес мучительную боль…

У перекладі

·         "весь блідий, як хустка” –"він жахливо сполотнів”- "обернув до неї мертвотно-бліде обличчя”

·         "він зупинився й притих, як мертвий

·         "Він ліг на диван і відвернувся до стіни в повній знемозі” – "Він увесь час лежав мовчки, горілиць” і т.д.

·         "Яка в тебе дурна квартира, Родя, ніби труна, - сказала Пульхерія Олександрівна”

·         "Знадвору доносився якийсь різкий, безперервний стукіт; щось десь начебто забивали, цвях який-небудь”

·         "… здавалося йому, що біля нього збирається багато народу й хочуть його взяти й кудись винести

·         "Щось ви точно ховаєте мене або навік прощаєтеся,” – якось дивно проговорив він”.

·         "Але він воскрес, і він знав це, почував всією істотою, що обновилася, своїм”

 6.  Звернемося до євангельського імені Марфа.

 Чому письменник назвав дружину Свидригайлова таким ім’ям? Яку роль грає ця притча в романі?

1.      Робота в парах

Робота з притчами: вказати зв’язок біблійних притч з твором

Довести свою думку

1.      Вавілонська вежа (герой уявив собі Богом, хотів сам вирішувати – кому жити, а кому ні. Теорія Раскольнікова схожа на вежу, яку християнська, людська мораль руйнує, герой усвідомлює крах теорії.

2.      Каїн і Авель (не убий! Не зазіхай на чуже, не заздри, людина людині – брат, тому будь-яке вбивство відсторонює від людей, озлоблює)

3.      Потоп (гріх завжди змивається водою. Потоп – це символ очищення, каяття. Герой змиває з себе гріх слізьми. Убивство – це гріх, жертвами стають навіть не винні)

4.      Притча про блудного сина (Рембрандт «Блудний син») (назви свій гріх, прийди й поклонися, покайся – прийде прощення)

  1. Метод "Займи позицію”

Раскольніков -  невдаха чи «блудний син»

Має право на прощення    Не має права

«Тварь дрожащая» чи Людина

  1. Робота з картиною (презентація 1) – висловлювання думок по колу

7.      Висновок Презентація 2

8.      Заключне слово вчителя

 Достоєвського можна по праву назвати художником-пророком. Він передбачав трагічну ситуацію, у якій виявилося людство й сучасний мир. Письменника страшить усе: влада грошей, падіння моральності, кількість злочинів. Тільки сьогодні, коли наша держава й увесь світ виявилися на краю прірви, коли стало ясно, що насильство в будь-якій формі може привести до катастрофи, до знищення життя на Землі, для нас відкривається пророчий зміст формули Достоєвського "Упокорся, горда людина!”

"Головне – люби інших, як себе…”

Духовне відродження через жалісливу любов і діяльність – така філософська концепція Достоєвського. І для розкриття її автор використає міфи й образи, запозичені з Біблії.

9.      Мікрофон «Що я взяв з уроку?»

10.  Підсумок уроку. Оцінювання результатів уроку

При підбитті підсумків учитель звертає увагу учнів на очікувані результати й запитує в учнів:

• Що нового ви дізналися на уроці?

• Що здивувало, з чим ви не згодні?

11.  Домашнє завдання: Написати твір «Вихід»

 

Категорія: Авторські уроки із світової літератури | Додав: Лана (09.01.2013) | Автор: Світлана Бак
Переглядів: 4630 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2016
Безкоштовний хостинг uCoz